Helikopterjacht Spel
Op weg naar de roem en het aanzien van een helikopterpiloot.
Wie is de beste Ultracopterpiloot?
Een buitenspel (of je moet heel groot wonen) wat uitermate geschikt is voor een verjaardagsfeest voor jongens.
Leeftijd: Vanaf een jaar of 5
Benodigdheden
- een Ultracopter per deelnemer (+ een paar reserve)
- het speelveld: een pleintje, grasveldje of zandvlakte
- markering: stoepkrijt, gekleurd touw of een stok met een punt
- een stopwatch
- scorekaart: papier en potlood
- Pilotenbrevetten of medailes/lintjes oid voor de winnaars
- een mooie, liefst windstille dag
Voorbereiding
Ronde 1 (Afstandsvliegen): Markeer de startstreep van ± meter of 2 aan één kant van het speelveld, doe een aantal flinke passen naar voren (5-10 meter) en markeer daar de finishlijn.
Ronde 3 (Precisievliegen): Markeer 3 cirkels op het speelveld. 1 met een doorsnede van 1 meter, 1 met een doorsnede van 1,5 meter en een met een doorsnede van 2 meter.
Speluitleg
Helikopterjacht bestaat uit 3 onderdelen: Afstandsvliegen, Duurvliegen en Precisievliegen
Ronde 1 – Afstandsvliegen
De deelnemers nemen een voor een plaats achter de startstreep en proberen in zo min mogelijk vluchten de finishlijn te halen. De overige deelnemers staan langs de kant en moedigen de piloot aan (of juist niet natuurlijk.)
Hou per persoon goed bij hoeveel beurten hij of zij nodig had. Degene(n) met de minste beurten krijgen 5 punten (als er meer zijn met hetzelfde aantal beurten krijgen ze elk 5 punten), de volgende(n) krijgt 4 punten, de daaropvolgende(n) 3, de rest krijgt 1 punt voor het halen van de finishlijn.
Ronde 2 – Duurvliegen
De deelnemer gaat op een plekje waar zijn Ultracopter minimaal een paar meter ruimte heeft om te vliegen. Je telt met de hele groep af 3..2..1.. de deelnemer moet nu voor het aftellen is gestopt zijn Ultracopter lanceren. De gehele groep telt direct door 1..2..3..4..5..6..7.. totdat de Ultracopter op de grond is geland. Gebruik voor de zekerheid een stopwatch om te controleren of alles wel eerlijk verloopt.
De puntentelling is eenvoudig: voor elke seconde vliegen 1 punt.
Ronde 3 – Precisievliegen
Dit is de ultieme scoreronde, hier vallen de punten te verdienen hier onderscheiden de mannen zich van de jon…. ehm.. juist. De groep gaat op ruime afstand (minimaal een meter) van de cirkels staan. De eerste deelnemer houdt zijn Ultracopter in de aanslag en op jouw teken krijgt hij of zij 3 pogingen om zoveel mogelijk punten te scoren.
Landt de Ultracopter in de roos, dan is de score 10 punten, in de middelste cirkel 5 punten en in de buitenste 1 punt. Tel de 3 pogingen bij elkaar op voor het totaalcijfer van ronde 3.
De winnaar
De winnaar is diegene die over 3 rondes de meeste punten heeft behaalt. Hij of zij krijgt de titel Gezagvoerder met bijbehorende gouden medaile. De nummer 2 krijgt de titel Piloot (zilver). De nummer 3 de titel co-piloot (brons). De overige deelnemers krijgen de titel Steward of Stewardes (lintje).
Zijn er nou deelnemers met dezelfde hoeveelheid punten, Laat ze dan head-to-head vliegen wie in 1 beurt de langste afstand kan vliegen.
Tip
Uiteraard kun je zelf andere titels en prijzen bedenken. Daarnaast kun je helikopterjacht uitbreiden met extra rondes als: Hoogvliegers (wie krijgt zijn Ultracopter het hoogst de lucht in) of Doelvliegen (wie krijgt zijn Ultracopter het meest door een omhoog gehouden hoepel in 5 beurten etc.
Laat je fantasie de vrije loop en bedenk er zelf nog meer, uiteraard laat je even een reactie achter als je iets bedacht hebt.
Veel plezier!